de eerste training (ochtend training)

27 juli 2015 - Dengfeng, China

Voor de trainingen moeten we elke ochtend opstaan rond half 6. Gezien we om 6h verzamelen. Als ik te laat ben moet ik 100 push-ups doen op maandag, 200 op dinsdag, 300 op woensdag enzovoort tot 500 op vrijdag. Dus ik ga er maar mijn werk van maken om niet te laat te komen.
De dag begon met meditatie, iedereen pakt al uit zichzelf een matje waar je op kan zitten, op de grond. Dus ik heb maar het zelfde gedaan. Ik dacht dat er eerst een line-up zou zijn om te kijken of je voor die push-ups in aanmerking komt, maar die kwam later na de meditatie. Ondanks dat het zo vroeg was, was het best al warm.. We moesten in uniform opstellen (die leuke grijze outfit die ik aan had voor de shaolin tempel), maar die lange mouwen maakt het wel heel warm.. Gelukkig mochten we ook met het T-shirt van de academie trainen. Scheelt een hoop.
Het eerste wat we na de meditatie deden was Tai Chi, de vloeiende bewegingen deden me denken aan de watermeesters van de animatie serie reeksen van Avatar. Het was heel rustgeven, maar je moet je lichaam dus goed ontspannen gedurende de vorm die je doet. Wat wel heel er moeilijk is. Ik merkte toen hoe snel wij eigenlijk de schouders vast zetten, omdat we gewend zijn om recht te zitten.
Na Tai Chi was het ontbijt, waarna wij ons moesten verzamelen voor nog een line-up en wat uitleg en verwelkoming van de nieuwe studenten, waaronder ik. Ik moest even iets korts over mezelf vertellen en ze vonden het erg interessant dat ik uit Nederland kom, maar eigenlijk een Belgisch paspoort heb. Ik ben ook het enige meisje in de groep, gelukkig zijn ze zeer behulpzaam en aardig tegen mij.
Het is een paar 100m lopen richting de trainingsgronden. Toen we daar aankwamen en onze flesjes water en enorme flessen waar 4l in zat, ik dacht echt.. waarom zo veel mee... Ik zou dat snel door hebben... Maar in ieder geval, we moesten eerst een rondje rennen door de omgeving heen. Het begon goed, maar het einde werd lastig en heb ik dus gewandeld. Gelukkig was ik er al bijna. Maar ik dacht echt om dat moment van.. verdorie, joggen..
Daarna het stretchen, eigenlijk gaat het stretchen mij al prima af. Daar ben ik best blij om want anders waren deze oefeningen extra pijnlijk. Ik moest tegen een muur aanstaan en een medestudent moest mijn been omhoog tillen tot ik stop zei en dat 20 seconden vasthouden. Dat in verschillende richtingen, voor, zij en achter. Verder was er ook nog de Scorpion. Waarbij mijn been naar achteren werd getild en ik moest proberen mijn voet aan te raken met mijn hoofd, die was best zwaar. Maar al met al was ik liever de gene die het stretchen deed, want ik was niet echt heel sterk genoeg om het been van die kerel omhoog te houden... pff het was meteen al krachttraining voor mij..
Toen begon de rest van de warming up, eigenlijk dingen die ik heel goed herkende van de trainingen in Groningen. Armen en ook benen warm zwaaien. Benen voorwaarts, van binnen naar buiten, en van buiten naar binnen zwaaien (waarmee ik me geblesseerd heb..) Het was echt de moeilijkste work-out die ik ooit had gehad. De zon brandde op mij en binnen de kortste keren was mijn T-shirt doorweekt van het zweet en ik zweet normaal niet snel. Maar oké, 33 graden is ook best warm. Ook ben ik gewend om die oefeningen in een rijtje te doen, aan het einde van de rij kon je dan even rusten en dan weer beginnen. Dat kon nu dus niet... Er waren momenten dat ik echt even tegen mijzelf moest zeggen, kom aan nog een stukje. Het was ook heel behulpzaam dat de shifu zij dat ik het goed deed, en kom aan sneller.. Pff... ik deed mijn best al.. Daarna was het standen wisselen en stoten oefenen. Dat ging heel goed en ik kwam ook mooi mee, ik was toen wel ff heel trots op mezelf. Natuurlijk had ik even snel een plekje in de schaduw voor mezelf opgezocht, dat hielp zeker goed.
Daarna was er even pauze, ik begon me toen duizelig te voelen en had er al spijt van dat ik weinig had gegeten bij het ontbijt, maar door die hitte heb ik echt geen eetlust.
Ik had weer veel gedronken, want ik had erg veel dorst door dat trainen. Gelukkig was er een trainingsgenoot die me even een tip had. Om te gaan staan en armen op je schouders of hoofd te zetten. Daardoor verlies je sneller de hitte en kan je goed doorademen. Dat hielp heel goed.
Toen de pauze voorbij was, begon het leukste van de ochtend training. Een vorm oefenen. Gelukkig was een van de medestudenten (die gene die mij die tip gaf) van Chinese afkomst, maar woonde in Amerika, dus hij kon alles mooi voor mij vertalen wat de shifu aan het zeggen was, weinig Chinesen kunnen goed Engels. Uiteindelijk moesten we één voor één laten zien hoe de vorm ging en anderen hoe ver ze waren met hun vorm. Ik kreeg een complimentje en dat maakte zeker goed voor die zware warming up.

Al met al was de ochtend training zwaar maar zeker de moeite waard, ik ben benieuwd hoe ik er morgen aan toe ben, ook vooral met de middag training, waar we sanda getrained. Vooral veel trappen en stoten en combo's voor in een gevecht.

Nu ga ik weer lekker slapen om 21h30 al. Ik ben echt kapot en morgen weer vroeg opstaan en hopen op niet te veel spierpijn.. Misschien moet ik maar preventief al aan de ibu..

Ciao for now en Diego :P

liefs Melissa
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Corry:
    27 juli 2015
    Wat een pittige trainingen, en morgen acrobatisc en powerstressing, het is een afwisselende training en leuk dat ze zo motiverend zijn maar het blijft pittig,... veel succes morgen!
  2. Danny&Rosana:
    27 juli 2015
    Wat krijg je als ontbijt/veel groenten etc?lekker?grts
  3. Satria:
    27 juli 2015
    Hei Melissa, Ik ken al dat oefen traditie.
    Veel trainen. En zweten de hele dag door.
    Doorzetting vermogen heb je al :-).
  4. Elisa Thiescheffer:
    Hey Melissa,

Super leuk om dit te lezen! Klinkt echt Awesome! Veel sterke alvast met de spierpijn haha maar je kan het vast.
  5. Melissa Husada:
    28 juli 2015
    Hey Danny en Rosana,
    Ontbijt zijn eieren, wat groeten (voor mij de wortels) en van dat soort pannekoek als in de avond. Deze zijn heel zwaar.
    Maar alles is zeker lekker :)
  6. Satria:
    28 juli 2015
    Pannekoek???...dat eten de chinesen niet...:-)
    Liever Rijs of bakpao !!